Bácsalmási Hunyadi János Gimnázium
Környezetünk bemutatása
Bácsalmás, a környező községekből könnyen megközelíthető város, a Baja és Jánoshalma közti térségben döntő szerepet játszik mind gazdasági - kereskedelmi, mind szociális, mind oktatási szempontból. Intézményhálózata a térség igényeit kielégíti.
A gimnázium épülete a város központjában helyezkedik el, a Kossuth park természetvédelmi területének közvetlen szomszédságában, és talán a legszebb kivitelezésű épületként illeszkedik bele a városi park nyújtotta zöldövezetbe. Az épület földszintjén a kémia előadó, a szertár, az igazgatói, a tanári és az iskolatitkári szoba kapott helyet. Az előtéren keresztül jutunk a kollégiummal közösen használt étkezdébe.
Az első emeleten hat tanterem, három csoportbontáskor használható terem és a földrajz szertár, található. A második emeleten négy, az első emeletiekhez hasonló méretű osztályterem, számítógép-terem, fizika és biológia előadó, valamint biológia-, fizika- és történelem szertár van.
Az informatika oktatása az épület kibővített szárnyán kialakított számítástechnika teremben folyik. A belső hálózati szükségleteknek megfelelően új, az informatika oktatásához minden szempontból megfelelő asztalokkal és székekkel ellátott teremben lehetőség nyílik az Internet használatára is. Számítógépparkunk a multimédiás oktatás követelményeinek is megfelelő gépekből áll.
Az emeletek világos folyosója és zsibongója kellemes óraközi kikapcsolódásra ad lehetőséget, és alkalmas néhány iskolai ünnepség megrendezésére is.
Az első emeleten találhatjuk a büfét.
A kollégium és a gimnázium közti földszinten kapott helyet az intézmény higiénikusan és esztétikusan kialakított, egyszerre kb. 140 főt befogadni képes, napi 400 adag kapacitású menzája. Itt oldjuk meg a gimnazisták és az általános iskola gyermekétkeztetését, valamint a kollégiumi diákok teljes napi ellátását.
A főépület mögött található sportudvarunkhoz egy salakborítású futópálya, egy távolugrógödör, egy súlylökő hely, egy salakborítású teniszpálya, egy kézilabdapálya és egy kosárlabdapálya valamint strandröplabda-pálya tartozik. Télen az udvaron át megközelíthető teremlabdajátékok űzésére is alkalmas sportcsarnok biztosítja a sportolás lehetőségét.
Oktató nevelő munka
Csoportbontás
Az oktató-nevelő munka fontos része a tehetségek felismerése és kiválasztása, illetve a felzárkóztatás. Az ennek a feladatnak megfelelő differenciált oktatást intézményünkben elsősorban a csoportbontás segíti. Informatikából, matematikából és idegen nyelvekből igyekszünk a rendelkezésre álló órakeretet erre a célra felhasználni.
A 7. és 9. osztályosok beilleszkedését felzárkóztató programmal segítjük.
A továbbtanulni szándékozó diákok a 11. évfolyamtól kezdődően fakultációra jelentkezhetnek. A foglalkozások célja az emelt szintű érettségi vizsgára, valamint a versenyekre való eredményes felkészítés.
A nyelvvizsgára felkészítés módjai
Gimnáziumunk legfontosabb feladatai egyikének tekinti az itt tanuló diákok nyelvvizsgára való felkészítését. Ez részben tanórai keretek között, részben délutáni foglalkozásokon, de minden esetben csoportbontásban folyik. Mindenkor tekintettel vagyunk arra, hogy lehetőleg homogén tudásszintű csoportokat hozzunk létre, ezzel is elősegítve a pedagógiailag minél hatékonyabb munkát.
Büszkék vagyunk arra, hogy erőfeszítéseinket egyre több siker koronázza.
Pályairányítás
Elsődleges cél, hogy a diákokat képességeiknek és hajlamaiknak megfelelő pályára irányítsuk. Ennek érdekében különféle kérdőívek mellett felhasználjuk külső szakemberek segítségét is, akik objektív, tudományosan megalapozott módszerek segítségével mérik fel az önként jelentkezők pályaalkalmasságát, segítve őket abban, hogy minél jobb döntést hozzanak foglalkozásuk megválasztását illetően. A különböző főiskolák és egyetemek tájékoztató előadásokon mutatják be az intézményükben folyó szakmai és kulturális munkájukat, a jelentkezés feltételeit.
Tanulóink bekapcsolódhatnak az országos levelező felkészítő mozgalmakba, amelynek keretén belül felvételi előkészítőn vehetnek részt levelezés, konzultáció és nyári tábor formájában.
Figyelemmel kísérjük a továbbtanulni nem szándékozó fiatalok jövőjét is: tájékoztatásukra előadót hívunk meg a Munkaügyi Központ Helyi Kirendeltségétől, aki ismerteti, hogy milyen továbbképzéseken, tanfolyamokon vehetnek részt, milyen elhelyezkedési lehetőségeik vannak, valamint informálja őket a munkavállalás jogi oldalairól és lépéseiről.
Tanórán kívüli tevékenységek
A gimnáziumnak egyszerre több funkciót kell megvalósítania. Az általános műveltség nyújtásán túl feladata a tehetséggondozás, azesélyek kiegyenlítése, a hátrányok csökkentése, felkészítés a továbbtanulásra és a nyelvvizsgákra. Mindezek, valamint a személyiségfejlesztés és a teljesítmény-centrikusság harmóniája megteremtésének színterét a szakkörök jelentik. Szükségességüket, hasznukat és hatékonyságukat bizonyítják az évek során elért versenyeredmények.
Rendszeres időközökben ismeretterjesztő előadásokat szervezünk a kötelező tananyagon kívül eső, de általános érdeklődéssel fogadott témákból, amelyekre igyekszünk meghívni felsőoktatási illetve tudományos intézmények előadóit.
A foglalkozások a tanulókat térítésmentesen és alanyi jogon illetik meg.
A közösségi élet megszervezése
Kultúra
Intézményünk segítséget kíván nyújtani az itt tanulóknak szabad idejük értelmes eltöltésében is; szeretnénk, ha iskolánkból kreatív, önálló, másokkal jó szociális kapcsolatot kiépíteni tudó, toleráns, társadalmunk számára hasznos, „érett” fiatalok kerülnének ki.
Az intézmény éves munkatervének állandó része a minden évfolyamon évről évre tervezett és mindig nagy sikerrel lebonyolított tanulmányi kirándulás. Pedagógiai célunk - az ország értékeinek megismertetése mellett, hogy a kirándulásokon minél jobb osztályközösségek kovácsolódhassanak.
A tanulmányi kirándulások mellett egy-egy hétvégén szaktárgyi jellegű kirándulásokat is szervezünk, ahol a diákok a helyszínen szerezhetnek tapasztalatot elméleti ismereteik helytállóságáról, élményszerűen próbára tehetik tudásukat, szélesíthetik látókörüket.
Kulturális életünk fontos része a rendszeres színházlátogatás. Tanévenként négy - öt alkalommal harminc - negyven fő részvételével tekintünk meg egy-egy előadást. A tanulók nagy érdeklődéssel vesznek részt ezeken a programokon.
Az egészséges életmódra nevelés
Napjainkban a környezeti ártalmak fokozódásával egyre nagyobb jelentőséget kap az egészséges életmódra nevelés. Teljes és harmonikus életet csak az képes élni felnőtt korában, aki megfelelő egészségügyi és testkultúrával rendelkezik, aki már ifjú- vagy gyermekkorában megismerkedett az egészséges élet szabályaival és elsajátította azokat. Mindezeket intézményünk délutáni sportolási lehetőségek biztosításával, az iskolai sportkör, sí- és vízitáborok, kerékpá és gyalogtúrák, osztályok és iskolák közötti sportversenyek, ismeretterjesztő előadások szervezésével, a tanulók egészségügyi felmérésével segíti.